Motorizace auta

·

·

Zdravím rodiče zličínských programátorů, 

dnešní lekce byla EXTRA EXTRA těžká. Pomalu, ale jistě se blížíme do poloviny kurzu a děti zatím zvládly všechny úkoly. Proto nastal čas vyzkoušet a naučit se něco nového na jeskynním autě.   

Na začátku děti vyjmenovávaly, co všechno bychom mohli v jeskyni najít a sdíleli jsme zážitky z návštěvy jeskyně👍. Mluvili jsme o Punkevních jeskyních a řece Punkvě, díky které je nutné část Punkevních jeskyň navštívit na lodičkách. Vysvětli jsme si rozdíl mezi krápníkem a rampouchem😉. Děti se seznámily se 3 novými slovy – stalagmit, stalaktit a stalagnát. Na konci jsme přemýšleli, jak by se dala zatraktivnit návštěva jeskyní. Čím jiným než autem a nejlépe s elektroautem. 👍

Jak by takové auto mělo podle dětí vypadat? Mělo by mít terénní kola, senzory na detekci stěn i stropu, naviják a světlo. Návod na jeskynní auto mělo světlo v podobě barevné kostky, která lze rozsvítit jednobarevně. Konstrukce byla velmi jednoduchá, děti měly auto postavené do 7 minut.

Proto nastal čas pro úkol, který ve výsledku byl extrémně těžký. Vozítko do jeskyně musí být bezpodmínečně poháněno elektromotorem. Pro inspiraci jsem na ukázku přestavěla základního robota na ,,elektroauto,,. Na něm jsme si vysvětlili konstrukční možnost, kdy kolečko na motoru je gumičkou spojeno s pomocným kolečkem u kola. Z gumičky se stane řetěz a tím vznikne pohon na přední/zadní kola podle umístění elektromotoru. Poté jsme si vysvětlili, proč je zapotřebí gumičkou spojit zadní a přední kola v závislosti na celkový výkon auta. Aby vše dokonale fungovalo, bylo nezbytností mít propojené zadní i přední kola dlouhou tyčkou, která funguje jako osa kol. 

Děti si jeskynní elektroauto prohlédly a zkoušely zpaměti postavit něco podobného. Extra extra těžký úkol. Proto jsem robota dala dětem na lavici, aby měly možnost vidět konstrukci ,,motorizace,,. Přestože byly všechny dílky viditelné, nebyl to pro děti lehký úkol. Někteří ani jednotlivé dílky neviděli. Musíme dopilovat určité dovednosti, které by se bez tohoto úkolu vůbec neprojevily. 

Výsledek? Nakonec se povedlo zmotorizovat auto VŠEM!!!👍👍👍  BRAVOOOOOOOOOO … 👏👏👏

U jednoho auta se povedl design sedačky pro návštěvníky. 🥇

Těším se na další lekci

Hanka Vítková

 lektor kroužku Lego® robotiky