Zdravím rodiče zličínských programátorů,
posílám už 11. report v pořadí. Letí to jako voda. Jsme těsně před polovinou kurzu, proto nastal čas, abychom se pomaličku začali věnovat programovacímu jazyku Scratch v anglických příkazových větách. Děti jsou dostatečně připraveni a teď už budeme programovat hlavně ve Scratchi. K tomu nás pomohlo téma TAXI, TAXI.
Úvod lekce jsme věnovali, co to taxík je a že ho lze zařadit do veřejné dopravy lidí. Slovo taxi vzniklo ze slova taximetr, přístroj měřící ujeté kilometry i čas čekajícího řidiče. Taxíky známe jako auta označené žlutou barvou nebo ,,tabulkou,, s nápisem taxi na střeše osobního auta. V některých zemích jsou i předepsané barvy taxíku jako např. Anglie – černá, Hongkong červená apod.
Robot se Vám možná bude zdát konstrukčně jednoduchý, což je pravda. Složitější konstrukce robotů děti zvládají na výbornou, proto jednodušší roboti jsou vhodnější pro osvojení si dovedností ve složitějším programovacím jazyce. Věnovali jsme větší časový úsek vysvětlování prvních programovacích vět ve Scratchi. Bylo zapotřebí si říct, že se programovací věty řadí za sebou, jako bychom ústně dávali příkazy robotovi, co chceme, aby dělal. Každá programovací věta má svůj význam, ve kterém jsou klíčová slova a proměnné výrazy. Proměnné výrazy lze změnit v jiném druhu jednotek/ směru/ času atd, aby program měl co nejpřesnější celkový příkaz vzhledem k funkčnosti robota. Program pro taxi byl připravený s nápovědou ruky, která naznačovala dětem, jak mají bloky řadit pod sebe. Vyzkoušeli jsme pohyb taxíku a mohli jsme se směle pustit do přeprogramování proměnných výrazů, abychom prakticky zjistili, jak to vlastně funguje. Brnkačka😉.
Děti dostaly za úkol, aby se pokusily taxíkem objet lavici nebo židli. Bylo zapotřebí si uvědomit, že lavice je obdélník tzn. 2 strany delší a 2 kratší. Směr jízdy se programoval v centimetrech. Délku stran děti odhadovaly a opětovným zkoušením zjišťovaly, zda už taxík lavici objede. Tady musím vyzdvihnout nápad Daníka, který si vzal pravítka a vzdálenost strany lavice si změřil. Perfektní!!!👏👍 Mě to inspirovalo a na podobné lekce budu brát metr.😀 Úhel zatočení lze vypočítat, ale na začátek je pro děti v programu obrázek volantu, který lze podle potřeby natočit, aniž by musely chápat velikost čísla úhlu potřebného na zatočení. Tady se děti rychle naučily, někteří zopakovaly, anglické slovíčka left // right – směr zatočení doleva//doprava.
Všichni přítomní to zvládli na VÝBORNOU!!! Taxík každé dvojice objel lavici, jeden taxík objížděl židli. PERFECT JOB!!!👍
Co musím zdůraznit?
- Některé auta neměla úplně přesný pohyb. Nebyla to chyba autorů. V těchto případech jsme si mohli objasnit nedokonalosti, které nejsme schopni změnit jako je nerovnost povrchu, prokluzování koleček, směrodatné odchylky programu apod.
- Péťa s Tedíkem dokázali naprogramovat jízdu taxíku do oválu a ne do obdélníku. Skupině jsem mohla vysvětlit další způsoby programování a měla i názornou ukázku. Ve stejných programovacích větách si kluci pohráli s výběrem proměnných veličin a výsledek se dostavil.
- Na vlastní oči jsme viděli, že stejný úkol lze zpracovat s individuálními odlišnostmi a není to chyba. Jen je potřeba vědět, proč a jak.
Velká pochvala všem. Bez výjimky jsou šikovní a nabuzení z objevování nových věcí. Děkuji za tuto 11. skvělou lekci.





Těším se na další lekci
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika