Zdravím rodiče zličínských programátorů,
v této lekci třídu vyplnilo téma lanovka. Úvodem jsme si řekli, co to je, co se po tažných lanech dá pohybovat a kde se lanovka nejvíc využívá. Zpravidla má lanovka dvě stanice: horní a dolní, ale existují lanovky i z mezizastávkami po trase. Vyjmenovali jsme si druhy lanovek jako pozemní, visutou, kabinovou, sedačkovou atd.. Nákresem na tabuli jsme si přiblížili rozdíly v jednolanové a dvojlanové lanovce a princip jejich fungování. Otázka zněla: ,,Máme v Praze nějakou lanovku?” Měla jsem na mysli pozemní lanovku vedoucí na Petřín. Ovšem první reakce dětí: ,,Máme, v zoo.” Tak na tu jsem si vůbec nevzpomněla já🫣.
Robot byl postavený rychle. Zavěšená plošina pohybující se pomocí elektromotoru po dlouhé Lego® kostičce ve vzduchu. V programu jsme si vysvětlovali nové příkazové věty ovládající pohyb JEDNOHO motoru, naučili jsme se programovací blok časovače a opakovačky. Originál plošiny si každý postavil jako kabinu lanovky tak, aby si ji poznal.






Aby to nebyla úplná nuda, děti si do pojízdné plošiny/ kabiny přidělaly barevnou kostku. Ve scratchi ji programovaly, vkládaly příkazové věty do celého programu přesně tam, aby byla splněna její funkčnost. Došlo i na nahrávání vlastních zvuků nebo doplnění robota o obrázek/popisek na tabletu.
Anička si chtěla vyzkoušet naprogramovat, aby lanovka zastavila v mezizastávce a pokračovala dál. Matematicky jsme si dokázali odvodit, jak změnit program, aby lanovka zastavila právě v polovině dráhy, pokračovala v jízdě až do konce a zase zpět i s mezizastávkou. Děkuji za tento nápad, který uchvátil celou skupinu natolik, že jsme natočili i video.
Měla jsem velkou radost, protože ve skupině začíná být automatické, sdílet svoje nápady s ostatními. Ztratil se ostych z obav, že nápad není dost dobrý a to považuji za velký pokrok. Bonusem se stává, že nápad někoho jiného nadchne celou skupinu a zkoušejí to všichni. 👏👍
Těším se na další lekci.
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika