Zdravím rodiče zličínských programátorů,
v této lekci třídu vyplnilo téma lanovka. Úvodem jsme si řekli, co to je, co se po tažných lanech dá pohybovat a kde se lanovka nejvíc využívá. Zpravidla má lanovka dvě stanice: horní a dolní, ale existují lanovky i z mezizastávkami po trase. Vyjmenovali jsme si druhy lanovek jako pozemní, visutou, kabinovou, sedačkovou atd.. Nákresem na tabuli jsme si přiblížili rozdíly v jednolanové a dvojlanové lanovce a princip jejich fungování. Otázka zněla: ,,Máme v Praze nějakou lanovku?” Měla jsem na mysli pozemní lanovku vedoucí na Petřín. Ovšem první reakce dětí: ,,Máme, v zoo.” Tak na tu jsem si vůbec nevzpomněla já🫣.
Robot byl postavený rychle. Zavěšená plošina pohybující se pomocí elektromotoru po dlouhé Lego® kostičce ve vzduchu. V programu jsme si vysvětlovali nové příkazové věty ovládající pohyb JEDNOHO motoru, naučili jsme se programovací blok časovače a opakovačky.
Aby to nebyla úplná nuda, děti si do pojízdné plošiny/kabiny přidělaly barevnou kostku. Ve scratchi ji programovaly, vkládaly příkazové věty do celého programu přesně tam, aby byla splněna její funkčnost. Došlo i na nahrávání vlastních zvuků nebo doplnění robota o obrázek/popisek na tabletu.






Každý si postavil kabinu lanovky tak, aby si ji poznal. Tím ale zábava nekončila. Pokusili jsme se spojit tři lanovky do jedné dráhy. V jednom případě vznikla mezizastávka s přestupem a na jedné straně byla čekárna pro cestující. Zasmáli jsme se. Moc se to povedlo.

Takováhle perfektní skupinová práce musela být zdokumentovaná i videem. 👏👍 BRAVO!!!
Těším se na další lekci.
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika