Zdymadla

·

·

Zdravím rodiče zličínských programátorů,

tématem dnešní lekce byly zdymadla neboli plavební komory. Na začátku bylo potřeba dětem teoreticky přiblížit, co to zdymadlo vůbec je a k čemu slouží. Vypadalo to na abstraktní téma, ale po názorném nákresu na tabuli bylo vše jasné a začaly padat doplňující otázky. Stihli jsme probrat i zdymadla na Vltavě na území Prahy a jak jezdí parník z centra do Pražské zoo. Teorii zdymadel jsme uzavřeli nejstarším zdymadlem v ČR, které se nachází na Labi.

Nejprve se postavila jednoduchá konstrukce, která dokázala posunout loď z pevniny do vody. Odrážecí rameno se otáčelo do kruhu, protože bylo sestaveno z tenké tyčky. Děti měly za úkol místo toho postavit vrata zdymadla. Cílem tohoto projektu bylo děti detailněji naučit práci s motorem, aby se ,,vrata,, otevírala o 90 stupňů. Zároveň jsme použili nový programovací blok, který nazýváme časovač. Ten dokáže pozastavit pohyb motoru na určitou dobu. Následně mohlo dojít k zavření ,,vrat,,. Autoři si na papír nakreslili vodní tok, na který své zdymadlo umístili. Intuitivně bylo hned jasné, jak řeka musí téct, aby zdymadlo fungovalo. Jednotlivé nákresy jsme spojili do vodního toku a hnedle vznikly plavební komory. Spojení nákresů se povedlo k vytvoření delšího vodního toku, aniž by to autoři plánovali.

Každá dvojice si originální loďku přestavěla podle své fantasie a hra byla zahájena. Lodě proplouvaly zdymadly až nakonec vodního toku. Byla to podívaná, to mi věřte. Věřím, že tato hra ukotvila vědomosti o zdymadlech díky praktické zkušenosti. 

Všech přítomným programátorům přeji, aby měli možnost na vlastní kůži zažít proplutí lodě plavební komorou 😉

Těším se na další lekci. 

Hanka Vítková

lektor kroužku Lego® robotika