Zdravím rodiče zličínských programátorů,
tentokrát jsme si hráli víc než obvykle. Postavili jsme si stolní hru BLUDIŠTĚ, se kterou jsme si následně hráli až do konce lekce. 😉
V úvodní teorii jsme se seznámili s pohybovou (= kinetickou) energií těles, která se aktivuje a mění u pohybujících se těles po nakloněné rovině. Řekli jsme si, na čem je závislá a co ji ovlivňuje. Potom už bylo jednoduché určovat na příkladech, které ze 2 těles se bude pohybovat rychleji👍.
Stolní hra se skládala z desky, po které se pohybovala zbloudilá kulička pomocí náklonu celé hry v ruce hráče. Kulička měla jasně daný start a cíl jízdy. Uprostřed desky byla ,,branka,, , kterou kulička musela projet. Aby cesta nebyla tolik jednoduchá, každý si do své hry dostavěl překážky podle vlastní fantasie. Péťa s Lukym si dokonce vymysleli pohybující se překážku napojenou na motor. Bravo kluci!!! Nejen to uvidíte v klipu. 😉
Každý náklon desky detekoval gyroskop uvnitř HUBu a barevná kostka se rozsvěcovala červenou barvou po dobu 0,2 sekundy. V programu jsme si vyzkoušeli, jak zaznamenávat počet náklonu během jedné hry. Výsledek se zobrazoval na tabletu v podobě barevného sloupce grafu i s číselnou hodnotu. Porovnávali jsme obtížnost hry s plastovou kuličkou a skleněnkou.
Bonusovým úkolem bylo přidat do hry senzor barev, který bude detekovat kuličku v brance nebo v cíli. Do grafu se mohla zakomponovat další veličina – počítadlo, zda kulička projela definovaným místem. Každý si opět umístil senzor barev podle sebe. Do programu se přidali příkazové věty na detekci kuličky. A hra pokračovala.
Vznikly nové varianty hry. Startovaly 2 a více kuliček najednou, kombinovaly se plastové kuličky se skleněnými v různém počtu apod. Na grafech jsme poté hodnotili výsledky a konkretizovali jsme si specifika, která ovlivňují dobrou funkčnost detektoru barev při hře.
Hravou lekci jsme ukončili focením.





Těším se na další lekci.
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika