Zdravím rodiče zličínských programátorů,
tentokrát jsme si hráli víc než obvykle. Postavili jsme si stolní hru BLUDIŠTĚ, se kterou jsme si následně hráli až do konce lekce. 😉
V úvodní teorii jsme se seznámili s pohybovou (= kinetickou) energií těles, která se aktivuje a mění u pohybujících se těles po nakloněné rovině. Řekli jsme si, na čem je závislá a co ji ovlivňuje. Potom už bylo jednoduché určovat na příkladech, které ze 2 těles se bude pohybovat rychleji👍.
Stolní hra se skládala z desky, po které se pohybovala zbloudilá kulička pomocí náklonu celé hry v ruce hráče. Kulička měla jasně daný start a cíl jízdy. Uprostřed desky byla ,,branka,, , kterou kulička musela projet. Aby cesta nebyla tolik jednoduchá, každý si do své hry dostavěl překážky podle vlastní fantasie. Každý náklon desky detekoval gyroskop uvnitř HUBu a barevná kostka se rozsvěcovala červenou barvou po dobu 0,2 sekundy.
V programu jsme si vyzkoušeli, jak zaznamenávat počet náklonu během jedné hry. Výsledek se zobrazoval na tabletu v podobě barevného sloupce grafu i s číselnou hodnotou. Porovnávali jsme obtížnost hry s plastovou kuličkou a skleněnkou.
Bonusovým úkolem bylo přidat do hry senzor barev, který bude detekovat kuličku v brance nebo v cíli. Do grafu se mohla zakomponovat další veličina – počítadlo, zda kulička projela definovaným místem. Každý si opět umístil senzor barev podle sebe. Do programu se přidali příkazové věty na detekci kuličky. A hra pokračovala. Skleněnku jsme obarvili modrou barvou a zkoumali jsme, jak detektor barev funguje. Neobarvenou skleněnku detektor neviděl, protože měla bílou barvu jako Lego® deska hry.
Hravou lekci jsme ukončili focením.






Těším se na další lekci.
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika