Line tracer

·

·

Zdravím rodiče zličínských programátorů, 

na dnešní lekci jsme stavěli Line Tracer. Robota, jehož pohyb je definovaný černou čárou a program definuje pouze rychlost motoru a směr. Veškerá práce robota spočívá v senzoru barev, který rozpoznává, konkrétně v našem případě, černou a bílou barvu. 

Zadání takového robota bylo ale jednoduché a rozhodně bychom ,,zazdili,, možnost využít dalších funkcí programování ve Scratchi. Tento robot jsme přesněji naprogramovali na základě odrazivosti a absorbce světla na různých barvách. V teorii jsme se seznámily, co to odrazivost je a na čem je závislá ( povrch materiálu, druh materiálu, směr dopadu světla, intenzitě//barvě světla apod.). Na konkrétních příkladech jsme si teoreticky přiblížili odrazivost přímou a difúzní. To jsme si následně i vyzkoušeli. U absorbce jsme si řekli, jak tato optická vlastnost materiálu může zahřívat předměty a proč.

Snadno jsme robota postavili, konstrukce nebyla tentokrát složitá. Děti si prakticky vyzkoušely konstrukci motoru + tyčky s gumičkou, kterou motor dokázal roztočit. Pohybující se gumička na kruhových bužírkách poté dokázala rozpohybovat kola robota, jakmile se přiblížila ke stojícímu kolu. Jednalo se specifickou konstrukci, jak rozpohybovat robota s jedním motorem v konkrétním směru pohybu.

Do programu jsme definovali odrazivost. Jestliže byla větší než 80%, odpovídalo to bílé barvě. Odrazivost menší než 75% odpovídala černé barvě. Děti postavily dráhu z vytištěných papírů a začalo testování. Dokonce jsme měli možnost vyzkoušet, zda robot chybuje v jízdě, když je černá čára poškozená ( má na sobě nečistoty nebo bílá odřená místa). V druhé fázi testování jsme zkoušeli, zda bude robot schopný rozeznat dva odstíny zelené barvy, 2 odstíny šedé barvy nebo bílou barvu od krémové // žluté.

U barevných odstínů barev jsme zhodnotili, že musí být rozdíl v odstínech velký, aby byl robot schopen to rozeznat. Sobě blízké odstíny jako bílá+krémová je pro robota obtížná odlišit. V tomto případě bychom museli srovnat např. bílou matnou barvu s krémovou lesklou. Přesně tímto způsobem to fungovalo u šedé barvy, kde světlejší odstín šedé měl lesklý povrch.

Na závěr jsme ověřovali, zda se funkčnost robota změní, když do programu definujeme konkrétní barvu (černou-bílou) a odstraníme funkci odrazivosti. Pohyb robota byl téměř shodný.

Přestože jsme se tentokrát na lekci drželi při zemi, o zábavu bylo postaráno👏.  Získali jsme další praktickou zkušenost s precizními výsledky, které si děti, doufám, lépe zapamatují do hodin fyziky.

Těším se na další lekci. 

Hanka Vítková

lektor kroužku Lego® robotiky