Zdravím rodiče zličínských programátorů,
auto s velkými koly a odpružením bylo inspirací pro tvorbu dnešního robota. Snažili jsme se ztvárnit monster trucka z Lego® kostiček. ,,Jak můžeme postavit monster trucka, když v setu nejsou pružinky?“ 🤔 Je to skupina bystrých dětí. Měly pravdu. Pružiny nemáme, ale fantasii ano. 🫣
Popis tohoto auta bylo zbytečné, protože základy všichni věděli. Okrajově jsme se věnovali historii driftování, kde to vzniklo a v dnešní době je to už samostatné odvětví. Techniky ovládání vozidla a jednotlivé druhy driftů jsme proletěli letem světem. Podrobněji jsme si povídali o škole smyku. Smyk u auta se považuje za počátek driftování. Někdo to může chápat jako totožnou věc. 🤷🏻♀️
Naše auto obsahovalo tentokrát největší počet kostiček. Vzhledově připomínalo pick-up, který byl určen do drsného terénu. Zadní kola s blatníky byla směšně malá. Za to konstrukce předních kol poháněných elektromotory byla z mého pohledu vymakaná. Kola byla připevněna na otáčecí tyčku, aby bylo možné prudké zatočení přední části auta. Při dostatečné rychlosti potom docházelo ke skřípavému zvuku mezi gumou zadního kola a podlahy. Pohyb zadku auta připomínal smyk.
Program samozřejmě ovlivňuje výsledný pohyb robota. Vysvětlovali jsme si 2 způsoby programového řešení. Pro efektivní zpracování pohybu u robota mělo tentokrát velký význam volba jednotek v příkazových větách. Museli jsme si vysvětlit, co ovlivňuje vytočení předních kol na otočné tyčce a výsledné zatočení celého auta.
Driftovalo se doprava, doleva, někdy i dozadu. Proč ne … odpružená kola byla také v našich představách.
Dva programy na driftování jsme vyzkoušeli poměrně rychle. Ve zbývajícím čase děti programovaly jízdu auta do tvaru vlnovky. Jsou to šikulové.
Auta měla možná k monster truckerům daleko, ale byly to fešáci.






Těším se na další lekci.
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika