Zdravím rodiče zličínských programátorů,
navazuji spojení po prázdninách. Doufám, že jste nevyčerpali energii z léta hned během prvního měsíce školy. Je tu říjen a povedlo se zahájit navazující kurz robotiky PRIME po absolvování kurzu pro pokročilé.
Měla jsem obrovskou radost, že jsem se opět viděla se známými tvářemi, zapálenými do stavění robotů a programování. Vážím si toho, že jste děti opět přihlásili na kroužek a samy děti neztratily motivaci pokračovat. Na začátku jsme si shrnuli pozitiva tohoto kurzu a zopakovali jsme si pravidla. Pomyslný dům, který jsme stavěli se základovou Lego® kostkou v minulých kurzech, jsme dostavěli. Nyní nás čeká vybavování domu. Ruce na to!!!

V tomto kurzu budeme pracovat úplně s jinou Lego® sadou – LEGO SPIKE PRIME. Jedná se o pokročilejší sadu, jejiž obsah je podobnější Lego®Technic. Programovacím jazykem bude SCRATCH. S tím už mají děti zkušenosti. HRAVÁ FORMA BUDE ZACHOVÁNA!!! I když začátek bude otravný a nudný.
Museli jsme se detailně seznámit s obsahem setu. Je tam docela dost nových/neznámých součástek. Obsah dna krabice byl zajímavější. Tam se nacházelo 6 elektronických součástek, se kterými se budeme postupně seznamovat a zkoušet. Skvělá zpráva je, že všechny elektronické součástky lze připojit najednou do HUBu v jednom robotovi. Snad se nám to někdy povede.😉
Je zapotřebí nepodcenit vysvětlení základu, který se týká základních funkcí jednotlivých elektronických součástek. Zdůrazňovala jsem odlišnosti od předchozí stavebnice. Tím jsem dětem trochu narušila naučené & zautomatizované postupy.
Samotný HUB má v sobě 6 portů označených písmeny, reproduktor, bluetooth atd atd. V základních krocích jsme si vysvětlili, jak programovat a pohybovat se v novém programovacím prostředí. HUB má v sobě světelné diodky v poli 5×5, což jsme využili na vytvoření vlastního obrázku. Měnila se intenzita diod, což jsme krásně viděli po zhasnutí v místnosti.







Stihli jsme do HUBu připojit motor a připomněli jsme si jednotlivé veličiny, které definují pohyb motoru v programovacím jazyce. Zapojili jsme i druhý motor. V programu jsme si opakovali, jakým způsobem program sestavit, aby motory fungovaly po sobě. Tady jsme si ukázali novou funkci programování, která nám zajistí shodný pohyb 2 motorů ve stejný okamžik. Když jsme měli zapojené dva motory, přidali jsme třetí a zase jsme zkoušeli programovat kombinace pohybu motorů. Děti to tak bavilo, že vznikaly ventilátory, holící strojky, masážní strojky atd atd.





Víc jsme toho nestihli. Vysvětlení základu programování nám zabere trochu víc času. Dětská intuice bude fungovat pouze pod podmínkou pochopení základu a bez toho se neobejdeme.
Těším se na další lekci.
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika