Zdravím rodiče zličínských programátorů,
Report z dnešní lekce začneme hádankou: robot bude jezdit, ale ve skutečnosti věc nejezdí. Robot bude barevný, ale ve skutečnosti věc pestrobarevná být nemusí. Poznali jste téma dnešní lekce? Ano, je to PAPOUŠEK.
Úvodem jsme si řekli, že jsou papoušci vývojově starý řád hlučných a pestrých ptáků. Volně v přírodě se vyskytují nejvíce v Austrálii, Jižní a Střední Americe a v Evropě je můžeme potkat na Kanárských ostrovech. Povídali jsme si o jejich talentu napodobovat zvuky, které se často opakují v prostředí, kde žijí. Často napodobují zpěv jiných ptáků, zvuky z domácností. Některé druhy papoušků se dokáží naučit i slovo/ jednoduchou větu. Mezi tyto druhy papoušků patří žako – papoušek šedý, Andulka, Amazoňan a další.
Papoušek byl postaven raz dva. Samozřejmě došlo i obměně křídel/ ocasu, abychom na lekci měli více druhů. Ne vždy se přestavba křídel potkala s úspěchem papouška v pohybu. Často se pod tíhou křídel nepohyboval. Tento projekt byl hlavně zaměřen na programování. Základem bylo opakování programovacích funkcí. Trochu jsme se zapotili u vysvětlování. Hlavní spouštěcí program obsahoval náhodný výběr dílčích programů.
Modrý program: obrázek noční krajiny přes celou obrazovku tabletu s pohybem papoucha dopředu + automatické počítadlo modrého programu.
Žlutý program: popisek přes celou obrazovku tabletu s pohybem papoucha dozadu + automatické počítadlo zeleného programu.
Zelený program točivý pohyb papoucha doprava i doleva + automatické počítadlo žlutého programu
Červený program: papouch stojí na místě, pouze zvuk ptactva zopakovaný 2x za sebou + automatické počítadlo červeného programu.
Uffff … mohli jsme zahájit trénink papoušků. Aktivoval se vždy hlavní program a my mohli pozorovat, jaký program se vybere u jednotlivých papoušků. Díky automatickému počítadlu jsme potom mohli porovnat grafy počítadel. Zjistili jsme, že výběr je opravdu náhodný a žádný papoušek neměl shodný graf s ostatními. Zábavnou formou si děti připomněly programování počítadla s grafickým vyjádřením výsledku🤩.
Koukněte, jak se to dětem povedlo👍. Máme tady první video!!!
Krásu pestrobarevnosti jsme zvládli zachytit portrétním fotem. V pozadí je grafické vyjádření pohybu daného papouška.







Na závěr jsme slovně hodnotili pohybový výkon papouška. Jaký druh pohybu papoušek zopakoval nejvíce, který pohyb udělal nejméně, zda některý pohyb neudělal vůbec apod. Děti musely číst ze svých grafů na tabletů. Byla to pro ně zajímavá zkušenost.

Zhodnotili jsme, že se jedná o zvláštní druh papouška, který je uřvaný a nerad létá. (červené čárky na tabuli). Zároveň je starostlivý, protože se nám postaral o zábavu na lekci.
Těším se na další lekci.
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika