Jeskynní auto

·

·

Zdravím rodiče zličínských programátorů, 

dnešní lekce byla TĚŽŠÍ než obvykle. Pomalu, ale jistě se blížíme k půlce kurzu a děti zatím zvládly všechny úkoly. Proto nastal čas vyzkoušet a naučit se něco nového na jeskynním autě.   

Na začátku děti vyjmenovávaly, co všechno bychom mohli v jeskyni najít a sdíleli jsme zážitky z návštěvy jeskyně👍. Mluvili jsme o Punkevních jeskyních a řece Punkvě, díky které je nutné část Punkevních jeskyň navštívit na lodičkách. Vysvětli jsme si rozdíl mezi krápníkem a rampouchem😉. Děti se seznámily se 3 novými slovy – stalagmit, stalaktit a stalagnát. Na konci jsme přemýšleli, jak by se dala zatraktivnit návštěva jeskyní. Čím jiným než autem a nejlépe s elektroautem. 👍 Použitím spalovacího motoru v jeskyni by se mohli lidi udusit.

Jak by takové auto mělo podle dětí vypadat? Mělo by mít terénní kola, senzory na detekci stěn i stropu, naviják a světlo. Návod na jeskynní auto mělo světlo v podobě barevné kostky, která lze rozsvítit jednobarevně. Konstrukce byla velmi jednoduchá, děti měly auto postavené do 7 minut. Všichni ho postavili, ale vyfotila jsme ho jenom jednou.

Proto nastal čas pro úkol, který ve výsledku byl celkem těžký. Vozítko do jeskyně musí být bezpodmínečně poháněno elektromotorem. Děti si hned všimly, že auto nejezdí a musí ho tlačit rukou. To je přeci divné auto. Snažila jsem se dětem vysvětlit konstrukční možnost, kdy kolo na motoru je gumičkou spojeno s předním//zadním kolem. Z gumičky se stane řetěz a tím vznikne pohon na přední/zadní kola podle umístění elektromotoru. Poté jsme si vysvětlili, proč je zapotřebí gumičkou spojit zadní a přední kola v závislosti na celkový výkon auta. Aby vše dokonale fungovalo, bylo nezbytností mít propojené zadní i přední kola dlouhou tyčkou, která funguje jako osa kol. 

Děti zkoušely postavit něco podobného a jeskynní auto ,,zmotorizovat,,. Nebyl to pro děti lehký úkol. Poprvé děti zažily na vlastní kůži, jak obtížné je skloubit představu s realizací & funkčností robota. Naráželi jsme na překážky, které jsme si vysvětlovali, proč to tak je a jaké by zafungovalo řešení. Motorizace s gumičkou se povedla na jednom autu. Při jízdě jsme všichni viděli, že nezatáčí a výkon vozidla je opravdu větší ve srovnání s autem, které mělo motor napojený pouze na jedno kolo. Chtěli jsme natočit video, ale nepovedlo se nám to.

Výsledek? Nakonec se povedlo zmotorizovat auto VŠEM!!!👍👍👍  BRAVOOOOOOOOOO … 👏👏👏

Těším se na další lekci

Hanka Vítková

 lektor kroužku Lego® robotiky