Zdravím rodiče zličínských programátorů,
tématem 9.lekce roku 2024 je stal SAFARI SHUTTLE. Úvodem jsme si povídali, co je to safari a jaké zvířata tam můžeme vidět. Trochu jsme si přiblížili jediné safari v ČR, v Hradci Králové. V safari parcích je možnost využít vlastní auto nebo safari shuttle, ze kterého je možné vidět zvířata ve ,,volné přírodě,,.
U našeho safari shuttlu jsme si vysvětlili téma pohonu auta 4×4. Robota jsem přinesla na lekci postaveného, aby děti konstrukci pohonu 4×4 viděly na vlastní oči. Připravený robot s konstrukcí si děti mohly osahat a pochopit, jak vypadá konstrukce pohonu 4×4, kdy energie jednoho elektromotoru je přenášena na všechny čtyři kola auta. Tím se zvyšuje výkon celého auta, v praxi využívané např. na překonávání nerovného// obtížného terénu. Po skončení prozkoumávání robota jsem ho uklidila. Děti dostaly složku se šesti fotkami stejného safari shuttlu a musely ho postavit, aniž by měly k dispozici stavební návod s jednotlivými kostičkami. Ve třídě bylo hrobové ticho. Hrkaly jenom kostičky v setu. Občas zašustěl papír.

Všem se auto povedlo i jezdilo různou rychlostí 😉.
Protože auta dobře jezdila, na závěr jsme u aut změnili velikost kolečka na elektromotoru. Porovnávali jsme jízdu 3 aut se stejným programem, se stejnou rychlostí v programu, ale rozdíl byl ve velikosti kolečka umístěného na elektromotoru nebo u zadního kola. Tato zkušenost nám ukázala, že auto s menším kolečkem na elektromotoru zpomalila samotnou jízdu auta, a proto jsme si přiblížili základní princip převodovky, jak velikost kolečka ovlivňuje rychlost vozidla. Rychlost auta byla větší, když na elektromotoru bylo velké kolečko a menší u zadního kola. Kolečka shodné velikosti na elektromotoru i u zadního kola rovnoměrně rozkládalo výkon motoru, v našem případě auto jelo střední rychlostí. Velká pochvala!!! Praktická zkušenost je nejlépe zapamatovatelná.








Těším se na další lekci.
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika