Zdravím rodiče zličínských programátorů,
před jarními prázdninami jsme volali jaro tématem dnešní lekce. Po této lekci jsou děti nabyté vědomostmi o motýlech. Tentokrát byla zajímavější i úvodní teorie, ve které jsme si říkali jednotlivá vývojová stádia motýla: vajíčko-housenka-kukla-motýl, čím se vyznačují, jak dlouho trvají a co se v každé fázi děje. Děti odhadovaly, jak dlouho motýl žije a byly překvapené, že jsou to řádově týdny. Ukázali jsme si velikost rozpětí křídel největšího motýla světa. Povídali jsme si o tom, k čemu jsou nám motýli užiteční. Na závěr jsme se naučili poznávat nejznámější motýli vyskytující se v ČR.
Nenastalo ani zděšení dětí, když po teorii se dozvěděly, že robota budou stavět podle obrázku bez nápovědy potřebných kostiček. Stavební návod chyběl, proto se motýl stavěl podle finální fotky robota. Všem se motýl povedl postavit. V programu jsme se naučili, jak ovládat otáčení motoru o půlkruh, čtvrt kruh i ¾ kruhu vyjádřený desetinnými čísly. Motýl díky tomu létal od květiny ke květině, od květiny ke keři apod. Variant letu bylo mnoho, ani si všechny nepamatuji. Náš robotický motýl létal i pozadu. Nad každou rostlinou se zastavil, opyloval ji a pokračoval v letu.
Další úkol také děti zvládly na výbornou. Jedna kytka víc vyrostla, prodloužila svůj stonek a motýl musel létat ve větší výšce nad zemí. Zároveň musel nad květinou/keřem také na chvilku zastavit, aby měl čas si pochutnat na nektaru nové květiny.










OBROVSKÁ POCHVALA VŠEM PŘÍTOMNÝM. TOUTO PŘEDPRÁZDNINOVOU LEKCÍ JSME PRAKTICKY VYZKOUŠELI MATEMATIKU V PRAXI S VĚDOMOSTMI, KTERÉ SE VE ŠKOLE JEŠTĚ NEPROBÍRALY. Kéž se jim motýl vybaví později v matematice a zaperlí před spolužáky.
Těším se na další lekci po jarních prázdninách.
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika