Zdravím rodiče zličínských programátorů,
15.lekce měla zvláštní význam díky mé sebereflexi a snaze o férové chování vůči skupině. Ve volné lekci jsem se nezachovala férově ke dvojici kluků, kterým jsem nesplnila svůj slib. Proto jsem se snažila během jarních prázdnin postavit totožného robota a splnit, co jsem slíbila. Zvolila jsem tuto formu, jak ukázat, že respekt, zodpovědnost a slib jsou důležité hodnoty, které na kroužku máme a dodržují je všichni!!! Tématem lekce byl tedy otočný jeřáb.
Fyzikální vysvětlení funkčnosti a stability samotného jeřábu bylo krátké a upoutalo pozornost dětí. Musela jsem na tabuli nakreslit schéma jeřábu, aby bylo názornější, jaký vliv má délka ramena na hmotnost zvedajícího předmětu. Seznámili jsme se také s druhy jeřábů: věžový, kolejový, přístavní, autojeřáb atd..

Děti bez váhání začaly stavět připraveného robota. Jeřáb se otáčel pomocí ozubeného kolečka na elektromotoru. To otáčivým pohybem uvedlo do pohybu ozubenou tyčku a ta začala otáčet ozubeným kolečkem pod jeřábem. Díky tomuto mechanismu se jeřáb otáčel. Mačkáním tlačítka se ovládal směr otáčení jeřábu.
S tímto tématem se nám povedlo naučit se mixovat nahraný zvuk. Pomocí širších programovacích možností lze tvořit zvukové kouzla. Například nahrané tleskání lze přeprogramovat do nepopsatelných zvukových kreací. Poznáte ve videu, jaký zvuk je základem? 😉
Každý ze skupiny přispěl svými nápady a dovednostmi ke zlepšení konstrukce. Samotní autoři původního jeřábu si ho postavili úplně jinak, aby se jeřáb dokázal otáčet o 360stupňů. To by dokázal i zbytek skupiny. U připraveného robota je jednalo o jednoduchou přestavbu a připomenutí si principu převodovky u velikosti ozubených kol. Teoreticky všichni řešení věděli, prakticky vyzkoušet už nezbyl čas.







Každá lekce je výzvou v jiném aspektu, ale i příležitostí si to jednoduše zažít. I to k Lego® robotice patří.
Těším se na další lekci.
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika