Line tracer

·

·

Zdravím rodiče zličínských programátorů, 

na dnešní lekci jsme stavěli Line Tracer. Robota, jehož pohyb je definovaný černou čárou a program definuje pouze rychlost motoru a směr. Veškerá práce robota spočívá v senzoru barev, který rozpoznává, konkrétně v našem případě, černou a bílou barvu. 

Zadání takového robota bylo ale jednoduché a rozhodně bychom ,,zazdili,, možnost využít dalších funkcí programování ve Scratchi. Tento robot jsme přesněji naprogramovali na základě odrazivosti a absorbce světla na různých barvách. V teorii jsme se seznámily, co to odrazivost je a na čem je závislá ( povrch materiálu, druh materiálu, směr dopadu světla, intenzitě//barvě světla apod.). U absorbce jsme si řekli, jak tato optická vlastnost materiálu může zahřívat předměty a proč. 

Snadno jsme robota postavili, konstrukce nebyla tentokrát složitá. Děti si prakticky vyzkoušely konstrukci motoru + tyčky s gumičkou, kterou motor dokázal roztočit. Pohybující se gumička na kruhových bužírkách poté dokázala rozpohybovat kola robota, jakmile se přiblížila ke stojícímu kolu. Jednalo se specifickou konstrukci, jak rozpohybovat robota s jedním motorem v konkrétním směru pohybu.

Do programu jsme definovali odrazivost. Jestliže byla větší než 80%, odpovídalo to bílé barvě. Odrazivost menší než 75% odpovídala černé barvě. Děti měli přichystanou dráhu z vytištěných papírů a začalo testování. Dokonce jsme měli možnost vyzkoušet, zda robot chybuje v jízdě, když je černá čára poškozená ( má na sobě nečistoty nebo bílá odřená místa).

V celém průběhu testování robota docházelo k neuspokojivým výsledkům z pohledu dětí. Tak jsme to řešili a možná nakonec nebyl efekt robota až tak velký, jaký jsem očekávala. I přesto děti získaly praktickou zkušenost z budoucích hodin fyziky.

Těším se na další lekci.

Hanka Vítková

lektor kroužku Lego® robotika