PROJEKTOVÝ DEN ZŠ CHÝNĚ

·

·

Zdravím rodiče, 

v úterý 18/3/2025 jsem měla možnost obohatit skupinu svých kamarádů o děti, které se přihlásily na projektový den s Lego® robotikou na téma KRASOHLED.

Celý projektový den jsme měli rozdělený na 2 části. V první části jsme se věnovali krasohledu, v druhé polovině jsme testovali robota jménem Line tracer.

Kaleidoskop = krasohled je hračka v podobě válce. Ten má z jedné strany otevřenou dírku, do které pozorovatel kouká. Uvnitř válce jsou tři zrcadla ve tvaru rovnoramenného trojúhejníka. Na druhém konci jsou umístěna barevná tělíska (korálky, sklíčka, sušené květy apod. ) a matnice, na které vidíme barevný jev. Vyrobila jsem vlastní krasohled, u kterého děti hádaly, co jsem do něho vložila za barevná tělíska. Správně uhodly, že se jednalo o Lego® kostičky. ☺️

Teleidoskop je podobný válec jako krasohled, jenom na jeho konci je umístěna skleněná kulička, která vytváří zkreslený obraz okolí. Principiálně je to stejná věc jako krasohled. Povedlo se nám zachytit i nezapomenutelné momentky na konci projektového dne. ☺️👍

My jsme tvořili krasohled z Lega®. Barevná kostka byla zdrojem barevných obrazců, které jsme mohli pozorovat na matnici = bílá plocha HUBu. Aby efekt byl dokonalý, museli jsme využít lupy z Lego® setu, která je opravdu funkční. Zvídavější děti zjistily, jak pozice lupy od barevné kostky ovlivňuje velikost konečného obrazu. I náš krasohled měnil barevné obrazce na matnici, jako bychom točili tubusem krasohledu. Před lupu jsme umístili čirou Lego® kostičku ve tvaru křišťálové koule z Harryho Pottera. Lupa světelný paprsek soustředila do křišťálové koule , uvnitř došlo k rozptýlení světla díky lisované hvězdičky a efekt se dostavil. Ach … ta kouzelná křišťálová koule. Bez jejího umístění před lupu se na matnici tvořily obrazce z barevných čtverečků.

V programování si děti zkusily 2 způsoby: náhodný výběr barev nebo kombinace otáčejících se vzorů na barevné kostce. Barevné vzorce si tvořily ve dvojici. Nejlépe byly vidět sytější odstíny barev.  Samotný efekt krasohledu byl viditelný pouze za tmy. Děkujeme vedení ZŠ Chýně, že nám poskytla místnost bez oken. Byl to zážitek. Koukněte.

Druhou část projektového dne jsme věnovali robotovi Line tracer, jehož pohyb je definovaný černou čárou a program definuje pouze rychlost motoru a směr. Veškerá práce robota spočívá v senzoru barev, který rozpoznává černou a bílou barvu. Ovšem my jsme robota přesněji naprogramovali na základě odrazivosti a absorbce světla na různých barvách. Už v teorii krasohledu jsme se seznámily, co to odrazivost&absorbce je a na čem je závislá ( povrch materiálu, druh materiálu, směr dopadu světla, intenzitě//barvě světla apod.).

Díky optickému senzoru byly děti schopné zaznamenat velikost odrazivosti jednotlivých barev a testovaly funkčnost robota na barevných papírech. Diskutovali jsme, proč a jaké barvy optický senzor vidí lépe. Na závěr děti zkoumaly pohyb robota po černé čáře na bílém podkladu, která tvořila dráhu jeho pohybu.

Přestože jsme se na konci projektového dne drželi při zemi, o zábavu bylo postaráno👏.  Získali jsme praktickou zkušenost s precizními výsledky, které si děti, doufám, lépe zapamatují do hodin fyziky. 

Hanka Vítková

lektor projektového dne s Lego® robotikou