Zdravím rodiče zličínských programátorů,
3 … 2… 1 … SPOUŠŤ … Úkolem bylo zasáhnout cíl Lego® kostičkou. Pomocí čeho? Stavěli jsme kuš.
Teorie rozdílu mezi lukem a kuší říká: LUK využívá pružnost lanka, které je napnuto mezi dvěma konci lup a šíp je vystřelen pomocí síly, kterou lukostřelec vyvine při uvolnění lanka. KUŠ má pevně umístěný mechanismus, který napíná tětivu pomocí spouštěcího mechanismu. Tětiva je napnuta konstantní silou a šíp je držen v přední části, než je vystřelen.
Přiblížili jsme si teoreticky druhy šípů a možnosti hrotů, dostřely těchto 2 mechanických střelných zbraní & jednotky vyjadřující jejich výkon, podmínky ovlivňující výkon mechanických střelných zbraní apod.
Konstrukce kuše byla inspirativní pro dnešního robota. Pár Lego® kostiček posloužilo pro stavbu rámu, spouštěcí mechanismus zajistil motor s tlačítkem a tětivu tvořila gumička. Místo šípů jsme používali různě dlouhé Lego® kostičky, které jsme umisťovali a zajišťovali v prostoru určeném na střelu. Program byl vcelku jednoduchý, každá dvojice ho dokázala vysvětlit.







Následovalo testování ,,palební síly.“ Objekty střelby se staly plechovky, papírové ruličky, Lego® panáček, díra v nástěnce nebo tabule s namalovaným terčem. Kluci zkoušeli svoji zručnost a přesnost. Na chodbě školy jsme zkoumali, jak daleko kuše dostřelí. Bonusovým cílem střelby na konci lekce se staly moje záda.




Přežila jsem a těším se na další lekci.
Hanka Vítková
lektor kroužku Lego® robotika